Kultywowanie siły psychicznej
Od tłumacza: Poniższy tekst stanowi fragment rozdziału poświęconego wolnej walce z książki „Yiquan – Zhongguo xiandai shizhan quanfa” („Yiquan – nowoczesna chińska metoda praktycznej walki wręcz”), autorstwa mistrza Yao Zongxun (1917 – 1985), spadkobiercy mistrza Wang Xiangzhai (1885-1963), który w latach 20. XX wieku zapoczątkował rozwój systemu yiquan. Materiał ten publikujemy dzięki uprzejmości mistrza Yao Chengguang – syna Yao Zongxun’a.
Ucząc się sztuki walki, przede wszystkim trzeba rozwijać nieustraszonego ducha. Trzeba mieć pewność zwycięstwa, „jakby nie było przeciwnika”. Trzeba posiadać odwagę i zdecydowaną wolę, a także otwarty umysł. Zwykle określane jest to jako kultywowanie siły psychicznej.
Częste jest zjawisko, że ktoś zajmuje się sztuką walki, uważa, że jest dobry technicznie, jednak gdy faktycznie dochodzi do walki, nie jest w stanie w pełni wykorzystać swoich umiejętności. W momencie starcia wpada w panikę, nie jest w stanie działać, co w końcu prowadzi do porażki. Ma to związek także z poziomem umiejętności, ale w ogromnym stopniu zależy od czynnika psychicznego.
Wielki mistrz karate kyokushin – Masutatsu Oyama w swojej książce napisał: „Niektórzy mają ciało wielkie jak byk i są silni jak słoń, jednak gdy dochodzi do walki, zostają pokonani przez przeciętnego człowieka. Tak samo, jeśli ktoś zna sztukę walki, ale w sytuacji walki nie jest skoncentrowany i jego oddech nie jest prawidłowy, również trudno mu odnieść zwycięstwo, niezależnie czy uderza dłonią lub pięścią, czy kopie, jego akcje nie stwarzają zagrożenia – są jak bomba, która nie wybucha”. W tym tekście Masutatsu Oyama wyraził autentyczne praktyczne doświadczenie.
Yiquan podsumował doświadczenia płynące z praktyki wcześniejszych pokoleń, w tym nauki płynące z porażek, wypracowując system metod kultywujących odpowiednie nastawienie psychiczne. Faktycznie już od samego początku nauki yiquan rozpoczyna się praca temu służąca. Gdy ćwiczymy zhan zhuang przede wszystkim jakby „powiększamy ciało”, czując się jak olbrzym, dla którego nawet potężne góry są małe i słabe. To „samo-powiększenie” jest skuteczną metodą treningu psychicznego. Wang Xiangzhai już w latach 20. nauczał tego. Dopiero 30-40 lat później temat ten pojawił się w publikacjach naukowych na Zachodzie. W latach 70. metoda wyobrażenia siebie jako olbrzyma została wykorzystana w treningu pływackim w USA i przyniosła znakomite efekty. Można tu dostrzec pewne zbieżności z metodami yiquan. Praktyka wykazała, że ta metoda psychicznego „samo-powiększenia” w treningu yiquan jest ważnym składnikiem sukcesu.
Wang Xiangzhai uczył, by w treningu tak zwanych pozycji bojowych, ćwiczący wyobrażał sobie, że dookoła, w odległości od 3 do 7 stóp walczą wojownicy uzbrojeni w szable i topory, bądź dzikie zwierzęta i jadowite węże, starając się pozostać nieustraszonym w obliczu tak wielkiego niebezpieczeństwa, będąc gotowym do reakcji na atak. To określa się jako „szukanie realnego w pustym”. Należy ćwiczyć, jakby przeciwnik faktycznie stanowił zagrożenie. Wang określał to jako „metodę jedności bez podziału”. W wielu sztukach walki istnieje metoda treningu pojedynczych technik. W treningu zachodniego boksu też stosuje się „taniec z cieniem”. Ten „taniec z cieniem”, to jakby walka z wyobrażonym przeciwnikiem.
To, że ćwiczący yiquan jest w stanie zachować w walce właściwe nastawienie psychiczne nie jest kwestią przypadku, ale efektem długotrwałego treningu, który ku temu zmierza. Współczesny sport może to wykorzystać. Na przykład jeśli piłkarz, kopiąc piłkę ku bramce obawia się, że nie trafi, to w większości przypadków faktycznie nie trafi. Jeśli miotacz oszczepem, myśli cały czas, że jego przeciwnik jest od niego lepszy, to niełatwo uzyska dobry rezultat. Jeśli skoczek wzwyż pomyśli, że poprzeczka jest zbyt wysoko, to trudno mu będzie pobić rekord. To są problemy, które rozwiązać może trening psychiczny.
„Gdy są umiejętności, pojawia się pewność siebie” – to jest wpływ poziomu umiejętności na nastawienie psychiczne. „Gdy jest pewność siebie, umiejętności jeszcze wzrastają” – to jest wpływ sfery psychicznej na prezentowany poziom umiejętności. W sztuce walki mówi się: „Kto czuje strach przed przeciwnikiem, z pewnością przegra”, „skoro nastąpiła porażka, z pewnością zaistniało zwątpienie”. W każdym przypadku mowa o potrzebie kultywowania siły psychicznej.
Podczas treningu „szukamy realnego w pustym”. Natomiast gdy dojdzie do walki, trzeba „szukać pustego w realnym”, to znaczy w obliczu groźnego przeciwnika zachowywać się tak, jakby niebezpieczeństwa nie było, tak żeby nie wpaść w panikę, a spokojnie działać.
Autor: Yao Zongxun
Przekład z chińskiego: Andrzej Kalisz