Gongfu Tuishou
Szkic regulaminu – wersja 0.09. z 18 września 2024
Tuishou jest tradycyjną metodą treningową stosowaną w Taijiquan (Tai Chi), a także w niektórych innych chińskich sztukach walki. W ostatnich kilkudziesięciu latach wykształciło się także Tuishou jako forma współzawodnictwa, w pewnym stopniu przypominająca zapasy, ale bardziej przystępna dla szerokiego grona ćwiczących rekreacyjnie, w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności. Zawody tego typu organizowane są najczęściej przez organizacje Taijiquan, a organizatorzy starają się dostosowywać ich reguły do zasad sztuki Taijiquan, często wykluczając możliwość startów przedstawicieli innych systemów. W ostatnim czasie w Chinach powstała jednak także idea Wushu Tuishou lub Gongfu Tuishou – jako przystępnej, bezpiecznej formuły wspólnej dla uprawiających różne sztuki walki. Jedna z takich inicjatyw powstała w mieście Handan w prowincji Hebei, łącząc środowiska Taijiquan, Yiquan i Shuaijiao. Do tego projektu odwołuje się nasz regulamin Gongfu Tuishou.
Poniższe zasady dotyczą międzynarodowego współzawodnictwa organizowanego przez UFR Malta oraz spotkań sparingowych organizowanych przez Akademię Yiquan.
Wiek
W turniejach w formule z krokami startować mogą osoby w wieku 18-45 lat. Możliwe jest też organizowanie turniejów młodzieżowych.
Strój
Zawodnicy występują w krótkich spodenkach typu sportowego, pozbawionych twardych elementów, koszulce typu t-shirt oraz miękkim obuwiu sportowym. Strój i obuwie muszą być czyste. Zabronione jest noszenie okularów, zegarków, biżuterii itp. Kobiety mogą używać ochronnych napierśników pod koszulką.
Miejsce pojedynku
Pojedynek odbywa się na planszy o rozmiarach 400 x 400 cm wyznaczonej na większej macie min. 2 cm lub grubszej i o rozmiarach zapewniających strefę bezpieczeństwa upadku z każdej strony.
Przebieg pojedynku
Zawodnicy wywołani zostają po imieniu i nazwisku (w przypadku spotkań sparingowych możliwe wykorzystanie pseudonimów) wraz z określeniem „czerwony” lub „niebieski”. Wezwani zawodnicy podchodzą do planszy od odpowiedniej strony w stosunku do pozycji sędziego (sędzia powinien mieć z lewej strony zawodnika „czerwonego”, a z prawej „niebieskiego”), kłaniają się sędziemu i sobie nawzajem. Po komendzie sędziego „pozycja”, przeciwnicy stają pomiędzy liniami krańcowymi, naprzeciwko siebie z lewą stopą wysuniętą do przodu, umieszczoną okolicy punktu centralnego, łącząc lewe nadgarstki, a prawe dłonie umieszczając z boku lewego łokcia przeciwnika. W każdej kolejnej rundzie następuje zmiana na pozycję przeciwstawną, przy czym zawodnicy ustawiają się za każdym razem z tej samej strony w stosunku do pozycji sędziego. Możliwe jest dodatkowo oznaczenie zawodników szarfami, opaskami lub innymi elementami w kolorze czerwonym i niebieskim.
Gdy zawodnicy przyjmą właściwą pozycję, sędzia wydaje komendę „gotowi…start”. Wówczas zawodnicy rozpoczynają działania zmierzające do zdobycia punktu, poruszając się po całej powierzchni planszy, unikając nieuzasadnionego zrywania kontaktu. Kontakt z przeciwnikiem powinien być stale zachowany przynajmniej w jednym punkcie.
Po każdej akcji, w wyniku której stopy jednego lub obydwu zawodników przemieszczą się poza planszę, nastąpi upadek lub wykonana zostanie akcja niedozwolona, sędzia wydaje komendę „stop”, ogłaszając przyznanie punktu lub brak punktu po danym starciu, a następnie komendy „pozycja”, „gotowi…start”.
Po komendzie stop przeciwnicy pozostają w miejscach w których się znaleźli. Szczególnie zawodnik, który wykonał skuteczną akcję, nie może upaść, lub wykroczyć poza planszę – w przeciwnym przypadku sędzia nie przyzna punktu. Po ogłoszeniu wyniku rundy i ewentualnie dodatkowych komunikatach, sędzia wydaje komendę „pozycja” – wówczas zawodnicy wracają na swoje miejsca na planszy, zmieniając pozycję na odwrotną w stosunku do poprzedniej rundy (lewa-prawa), odpowiednio łącząc ramiona z ramionami przeciwnika. Potem sędzia wydaje kolejną komendę „gotowi…start”.
Po zakończeniu pojedynku i ogłoszeniu wyniku zawodnicy kłaniają się sędziemu i sobie nawzajem.
Czas trwania pojedynku
Pojedynek składa się z pięciu rund trwających maksymalnie 30 sekund każda (przerwanie komendą stop kończy rundę), chyba że wynik będzie wówczas remisowy – wtedy dodane zostanie kolejne starcie, a jeśli ono nie przyniesie rozstrzygnięcia, za zwycięzcę zostanie uznany zawodnik lżejszy. Pojedynek zostaje zakończony po trzeciej rundzie, jeśli jeden z przeciwników ma wówczas przewagę trzech punktów. Pomiędzy rundami nie ma przerw. Sędzia rozpoczyna kolejną rundę natychmiast po ogłoszeniu wyniku poprzedniej, sprawdzeniu czy nie zostały spełnione warunki do zakończenia pojedynku i ewentualnie wygłoszeniu dodatkowego komunikatu.
Dozwolone działania
- oddziaływanie przy pomocy dłoni, ramion i barków na ramiona przeciwnika, a także na tułów przeciwnika powyżej linii bioder, a poniżej szyi, poprzez akcje takie jak popychanie, zahaczanie albo neutralizowanie siły przeciwnika dla zaburzenia jego równowagi,
- zahaczanie ramieniem szyi przeciwnika z boku lub tyłu,
- zahaczanie/obejmowanie tułowia jednym ramieniem,
- zahaczanie ramieniem wyraźnie podniesionej nogi przeciwnika, które musi zostać przerwane, jeśli stopa przeciwnika znajdzie się ponownie na podłożu,
- krótkotrwałe chwytanie przedramion przeciwnika, szczególnie gdy pozbawiony jest równowagi, w celu osiągnięcia wyraźniejszego efektu działania, bądź dla sprowokowania przeciwnika do siłowej reakcji,
- rzuty przez biodro,
- podcięcia.
Niedozwolone działania
- odziaływanie bezpośrednio na inne niż dozwolone części ciała przeciwnika,
- dociskanie łokciem,
- dociskanie głową,
- dociskanie pięścią,
- jakiekolwiek uderzanie,
- chwytanie dłońmi ubrania lub innych części ciała niż przedramiona,
- chwytanie oburącz,
- chwytanie długotrwałe, zwłaszcza związane z siłowaniem się z przeciwnikiem,
- obejmowanie lub chwytanie w sytuacji, gdy wykracza się z planszy lub w trakcie upadku,
- obejmowanie tułowia oburącz,
- zahaczanie ramieniem nogi, której stopa spoczywa na podłożu,
- dłuższe niż około sekunda zamykanie kończyny przeciwnika w zgięciu łokcia lub pomiędzy ramieniem a tułowiem,
- wysokie rzuty np. przez bark,
- rzuty poświęcenia,
- wszelkie niebezpieczne zachowania,
- dłuższe niż chwilowe zrywanie kontaktu z przeciwnikiem,
- nieprzestrzeganie zasad pojedynku,
- niestosowanie się do poleceń sędziego,
- nieuzasadnione ociąganie się z rozpoczęciem kolejnego starcia,
- zachowanie obraźliwe w stosunku do przeciwnika, sędziego lub innych osób,
Zdobywanie punktów
1 punkt przysługuje danemu zawodnikowi w sytuacji:
- gdy przeciwnik wykroczy choćby jedną stopą całkowicie poza planszę,
- gdy przeciwnik przewróci się (dotyczy także dotknięcia podłoża kolanem lub ręką),
- gdy przeciwnik wykona działanie niedozwolone, nawet gdy w innym wypadku to on zdobyłby punkt,
- punkt może być przyznany także gdy przeciwnik wykona działanie niedozwolone pomiędzy rundami – wówczas punkt ten jest zaliczany do kolejnej rundy, która jest pomijana.
Punktu nie przyznaje się, gdy po obydwu stronach wystąpiła sytuacja uzasadniająca przyznanie punktu (gdy obydwaj przeciwnicy wykroczyli z planszy lub upadli) lub obydwaj zawodnicy wykonali działanie niedozwolone.
W przypadku gdy obydwaj przeciwnicy wykroczą z planszy lub upadną, jeśli ten który wykracza z planszy lub upada jako pierwszy chwyta lub obejmuje drugiego, ten drugi otrzymuje punkt.
Sędziowanie:
- pojedynek prowadzi i punkty przyznaje sędzia planszowy,
- maksymalny czas 30 sekund trwania rundy kontroluje mierniczy czasu, po 30 sekundach wydając okrzyk „czas”,
- zdobywane punkty zapisywane są przez sekretarza, Sekretarz komunikuje stan punktowy po każdej rundzie. W przypadku odpowiedniej przewagi punktowej po trzeciej rundzie lub po czwartej rundzie, sędzia kończy pojedynek. Po ostatniej rundzie na podstawie komunikatu sekretarza, sędzia ogłasza zwycięzcę.
Inne reguły
- podział na grupy wagowe uzależniony jest od liczby zawodników. W najwyższej grupie wagowej liczba uczestników może być nieparzysta, dwaj najciężsi zawodnicy walczą w rundzie wstępnej na początku turnieju, a jej zwycięzca przechodzi do pierwszej właściwej rundy, która odbędzie się po zakończeniu pierwszych rund eliminacyjnych niższych grup wagowych.
- w przypadku małej liczby zawodników jednej płci, mogą startować razem kobiety i mężczyźni,
- przydział do grup wagowych i rozpisanie pojedynków odbywa się na podstawie ważenia (w stroju startowym).
- w okresie przejściowym (zdobywania przez sędziów doświadczenia), nadzorujący zawody może korygować decyzje sędziego,
- zawodnik może zostać zdyskwalifikowany po wykonaniu trzech akcji niedozwolonych w jednym pojedynku, wykonaniu jednej akcji stwarzającej zagrożenie bezpieczeństwa lub w przypadku niestosowania się do poleceń sędziego, bądź dyskusji z sędzią.
- turniej odbywa się poprzez tury eliminacyjne, gdzie zwycięzcy w danej turze przechodzą do tury kolejnej. W przypadku zdyskwalifikowania zawodnika lub niestawienia się zawodnika do pojedynku w danej turze, jego przeciwnik przechodzi automatycznie do tury kolejnej. Po półfinałach odbywa się „mały finał” (pojedynek o trzecie miejsce), a potem główny finał. Po finałach w grupach wagowych odbywa się jeszcze turniej Best of The Best, w którym mogą wziąć udział zwycięzcy poszczególnych grup wagowych.
- w sprawach nieuregulowanych lub budzących wątpliwości rozstrzyga nadzorujący turniej.