Shenfa stylu Wu Tai Chi
Shenfa – dosłownie: „metoda ciała”, to sposób pracy ciała i wymogi dotyczące zachowania się jego poszczególnych części. W taijiquan podstawą pracy ciała jest wykorzystanie talii jako osi, by prowadzić ruch kończyn. Niezbędne jest poczucie wygody i ześrodkowania, wszelkie zmiany powinny być odbierane jako swobodne i naturalne. Świadomość prowadzi ruch, czyli „forma i ruch są zjednoczone”. Opanowanie właściwej „metody ciała” jest konieczne dla opanowania sztuki Taijiquan (T’ai Chi Ch’uan).
1. Han xiong – ściągnięta klatka piersiowa
Klatka piersiowa nie może być wypięta. Właściwy stan określa się jako ściągnięcie klatki piersiowej. Ale nie oznacza to jej zapadania się i garbienia się.
2. Ba bei – rozciągnięte plecy
Gdy klatka piersiowa się nie wypina, plecy są naturalnie rozciągnięte, kręgosłup jakby był nieco rozciągany.
3. Song jian – rozluźnione barki
Barki nie powinny podnosić się i napinać.
4. Chen zhou – opuszczone łokcie
Gdy łokcie są naturalnie opuszczone, barki, łokcie i nadgarstki mogą zwinnie wykonywać swoje zadania.
5. Ti ding – czubek głowy podniesiony
Czubek głowy jakby lekko ciągnie do góry i naturalnie prowadzi całe ciało.
6. Diao dang – podwieszona miednica
Obszar bioder jakby był podwieszony w powietrzu – „jak wiadro na sznurze”, pośladki lekko ściągnięte (nie wypinają się do tyłu).
7. Guo dang- obejmujące krocze
Noga pusta i pełna wyraźnie określone, z ideą obejmowania czegoś między nogami, np. jak podczas jazdy na końskim grzbiecie.
8. Hu zhun – ochrona splotu słonecznego i żeber
Każda z rąk chroni połowę ciała, dłonie i przedramiona chronią klatkę piersiową, splot słoneczny, a także głowę, łokcie zasłaniają żebra.
9. Teng nuo – swoboda manewrów
Zmiany pomiędzy pustym i pełnym muszą być swobodne, ruchy zmieniają się odpowiednio do okoliczności, w bezruchu jest gotowość do ruchu.
10. Shan zhan – zdolności do błyskawicznego działania
Ruchy mogą przechodzić jeden w drugi błyskawicznie, na krótkich odcinkach, nieustanna gotowość do eksplozywnej emisji siły.
11. Qi chen dantian – qi opada do dantian
Oddech głęboki, brzuszny, dół ciała „pełny”, poczucie stabilności. Odczucie, które określa się jako „qi opada do dantian”
12. Wei lu zheng zhong – kość ogonowa ześrodkowana
Gdy czubek głowy jakby ciągnie do góry, a pośladki są lekko ściągnięte, mówimy, że kość ogonowa jest ześrodkowana. Punkty akupunktury baihui i huiyin znajdują się na jednej pionowej linii.
13. Xu shi fen ming – puste i pełne wyraźnie określone
Stan pustki i pełności obydwu nóg powinien być wyraźnie określony. Pustka nie oznacza zupełnego braku siły, pełność nie oznacza sztywnego stania.
Wszystkie te punkty są z sobą ściśle powiązane i w dużej mierze wzajemnie zależne.
Pierwsze osiem punktów zostało opisanych już przez twórcę stylu Wu, mistrza Wu Yuxiang (1812-1880), i zostały one przyjęte jako element teorii także w pozostałych stylach taijiquan (t’ai chi ch’uan). Pozostałe punkty podkreślane są w linii mistrza Zhai Weichuan przekazu stylu Wu. Przy czym w innych stylach również są stosowane, tyle, że nie są wpisane w ten sam zestaw punktów.
Andrzej Kalisz