Zasady ruchu Taijiquan (Tai Chi)
Autor: Zhai Shizong
Przekład z chińskiego: Andrzej Kalisz
Chociaż style Taijiquan (Tai Chi) różnią się stopniem użycia siły, szybkością ruchów, strukturą formy, liczbą ruchów w formie itd, to jednak posiadają cechy wspólne, wymogi które przestrzegane są we wszystkich stylach.
- Centralnym elementem jest specyficzna “siła” – jin. Jest to pewien czynnik siły, tworzony przy wsparciu świadomości, którego podstawą jest rozluźnione „otwarcie” stawów, elastyczne rozciągnięcie mięśni i powięzi, umiarkowane użycie siły mięśni. Taka „siła” jest jest zwinna, umożliwiając różnorodne zmiany, odpowiednio od rozmiaru, kierunku i miejsca użycia siły przez przeciwnika.
- Występuje techniczny wymóg użycia przeciwstawnych sił. Takie przeciwstawne siły występują we wszystkich kierunkach: góra – dół, przód – tył, lewo – prawo, do wewnątrz – na zewnątrz. Powstaje siła rozpierająca w „ośmiu kierunkach”, rodzi się siłą właściwa dla Taijiquan. W tradycyjnym Taijiquan nazywa się ją elastyczną niezróżnicowaną siłą. Jest w tym rozciągnięcie, sprężystość, jakby lepkość. To sprzyja osiągnięciu celów zdrowia i umiejętności walki.
- Wymóg całościowego ruchu. „Gdy jest ruch nie ma niczego co nie poruszałoby się”. W Taijiquan ciało traktuje się jak mały wszechświat. Ciało jako jedność Taiji nie może się nie poruszać. Ten ruch to nieustanne świadomie koordynowanie całego ciała, wewnątrz i na zewnątrz. Zatem w tym ruchu Taijiquan gdy jedno się porusza, wszystko się porusza. Staramy się, żeby wszystkie, nawet najmniejsze części były zaangażowane w ruch, przy czym chodzi o ruch w wysokim stopniu i bardzo subtelnie skoordynowany. Nie jest to ruch częściowy, rozdzielony. Tego trzeba być świadomym, gdy ćwiczymy. By opanować ten wymóg musimy skupić się na odnalezieniu centrum, by centrum prowadziło wszystkie ruchy.
- Ciągłe połączenie dotyczy przede wszystkim procesu przekazywania siły/energii. Teorie mówią: „siła ma źródło w pięcie, jest zarządzana w talii, uzyskuje formę w dłoniach i palcach, a wyzwalana jest z kręgosłupa”, „źródło jest w stopach, przekazywane przez nogi, zarządzane w talii, uzyskuje formę w dłoniach i palcach”, „od stóp przez nogi i talię, wszystko musi być uporządkowane, tworząc całość – jedno qi”. To wymaga, by wszystkie części ciała były zrelaksowane, jedno rozluźnienie aż do samego dołu, w całym ciele jedno qi. Talia jest częścią zarządzającą, jest osią połączenia, jest osią obrotów, znajduje się w największej sekcji ciała. Odpowiada to biomechanicznej zasadzie, że duże sekcje prowadzą ruch małych sekcji. Stąd Taijiquan podkreśla znaczenie talii, podkreśla że źródło ruchu jest w talii.
- Wymóg wzajemnego podążąnia, wzajemnej harmonii. To wskazuje na pewną jedność Taijiquan. Na przykłąd gdy podnosimy kolana i dłonie, jakby było pomiędzy nimi wzajemne połączenie, jakby wzajemnie za sobą podążały. Dotyczy to z jednej strony zewnętrznego położenia, by była zgodność pomiędzy dłońmi i stopami, łokciami i kolanami, barkami i biodrami. Z drugiej strony jest to zgodność siły w świadomości – gdy ręce docierają, stopy docierają, ciało dociera, siła dociera, rodzi się siła połączona.
- Wzajemne dopełnianie się Yin i Yang, to reguła generalna. Taiji nie można oderwać od Yin i Yang. W sztuce walki Yin i Yang wyrażają się jako góra i dół, wewnętrzne i zewnętrze, duże i małe, puste i pełne, otwarcia i zamknięcia, twardość i miękkość, szybkość i powolność. Niektórzy mówią, że Taiji jest ruchem dialektycznym wewnątrz ludzkiego ciała. Taiji i quan (pięść), czyli wewnętrzna forma i zewnętrzna forma są częściami jedności. W Taijiquan z jednej strony Yin i Yang się rozdzielają, z drugiej w Yin jest Yang a w Yang jest Yin, czyli nie dają się rozdzielić. W ostateczności wzajemnie się kontrolują, przemieniają, dopełniają.